23 mei 2021

Vrienden,

onder het motto: ” de morgenstond heeft goud in de mond” deze morgen reeds vroeg op pad om een verkenning te doen van het Paalbos, dat mogelijks zal dienen op zondag 27 juni als verbindingsmiddel tussen ons parcours en dit van de Brugsche Globetrotters naar aanleiding van Vlaanderen Wandelt Lokaal, de nationale wandeldag. Tussen de herfstdagen van onze lente in een aangenaam wandelweertje met nogal wat zuurstof in de atmosfeer. Genieten dus als je vandaag de wandelschoenen aantrekt.

De komende week is er één georganiseerde tocht die doorgaat namelijk zondag 30 mei in Gent waar de “Te Gekke Roes(t) Campagne” wordt georganiseerd door de Belgisch-Nederlandse Wandelverbroedering. Vooraf inschrijven lijkt aangewezen daar men met tijdsloten werkt. Alle info: www.belgnedwandelverbroedering.be. Indien je het gevoel wilt hebben toch georganiseerd te wandelen dan kan je ook altijd terecht op één van de permanente parcours die nog altijd worden aangeboden (zie bijlage).

Woensdag 26 mei gaan we onze eigen avondoefentochten in het kader van “Start to Walk” hervatten. Afspraak om 18u30 sportcomplex ’t Veld in Sijsele. Indien je van plan bent om af te komen ware het misschien aangewezen een seintje te geven eventueel op 0478 28 17 87 om uw aanwezigheid te melden. Conform de Corona-maatregelen is het toegestaan om in groep van 25 personen te wandelen met naleving van de geldende maatregelen. Tijdens het wandelen is geen mondmasker verplicht, dit is wel het geval bij de samenkomst voorafgaand aan de start. Bij terras-weer zal er nadien de mogelijkheid zijn iets te nuttigen. Ook de toiletten zullen beschikbaar zijn.

Wie eventueel nog een bijdrage in gedachten heeft voor “Lijntjes” de deadline voor het inbrengen van deze is dinsdag 01 juni.

Afsluiten met een oneliner deze week: “De weg naar geluk is soms een flinke wandeling, maar er valt genoeg te genieten onderweg.”

Vriendelijke groet, fijne dag verder, hou het veilig en zorg verder voor elkaar,

LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

Annulatie tochten 22/23 mei

Vrienden,

de eerder aangekondigde georganiseerde tochten van zaterdag 22 mei in St. Eloois-Winkel ( De Winkelse Stappers) en van zondag 23 mei in Zwalm (Op Stap Zwalm) werden door de betrokken organiserende clubs alsnog deze week geannuleerd.  Dit om redenen van diverse aard zoals je kan lezen in het antwoord van WSVL als reactie op de laattijdige annulaties.

Beste,

 Ik kan de tochten pas op geannuleerd zetten van zodra ik dit doorkrijg van de organiserende club. De clubs hebben wel de intenties om de tocht te laten doorgaan, maar soms krijgen ze pas laat van de lokale instanties te horen of hun tocht kan doorgaan of niet. Daarom kan je best altijd vermelden dat ze onze website eerst checken.

Indien ik een annulering krijg op zaterdag of op zondag wordt deze op maandag onmiddellijk aangepast.

Vriendelijke groet, fijne dag verder, hou het veilig en zorg voor elkaar,

Rodger

16 mei 2021

Vrienden,
deze morgen al een 15 km achter de kiezen in voorbereiding van het nieuwe parcours voor onze Kermistocht die doorgaat, als alles naar wens verloopt met de bestrijding van het COVID-19 virus, later op het jaar in september. Ideaal wandelweer eigenlijk met een hoog zuurstofgehalte in de atmosfeer ondanks de “aprilse grillen” in mei waar we de voorbije en ook de komende dagen mee geconfronteerd worden. Met hier en daar nog wat hoekjes en kantjes af te vijlen ziet het er mooi uit. Het begint te jeuken om opnieuw georganiseerd te mogen wandelen. Komende week wordt daar een mogelijkheid toe geboden met een 3 tal organisaties, zijnde:

  • donderdag 20 mei in Moorslede
  • zaterdag 22 mei in St. Eloois-Winkel
  • zondag 23 mei in Zwalm (O-VL)
    Meer info uiteraard te vinden op www.wandelsportvlaanderen.be
    Ook deze week aanstaande woensdag 19 mei gaan we in het kader van “Sport Mee”, het sportaanbod voor volwassenen en personen met een beperking van stad Damme, wandelen. Afspraak om 14u00, sportcomplex ’t Veld in Sijsele voor een rustige wandeling in en om Sijsele. Indien interesse om mee te wandelen wordt wel gevraagd vooraf een seintje te geven hetzij aan Sportdienst Damme via 050 28 84 40 of sportdienst@damme.be of via een seintje terug op dit bericht en anders mag je mij ook contacteren op 0478 28 17 87. Op die manier stellen we ons in regel om in orde te zijn met de huidige Corona-maatregelen.
    Ook nog een extraatje op Pinkstermaandag 24 mei is een wandeltocht in Oostkerke in groep(en) van maximum 25 personen over een afstand van 8 km. Start om 14u00 aan de kerk in Oostkerke, vooraf een seintje geven via martine.jacxsens@gmail.com zodat men ook daar alles conform de regels kan laten doorgaan. Daarnaast is er uiteraard nog steeds het aanbod van de permanente wandelparcours waarvan je een overzicht vindt in bijlage. Onze eigen oefentochten op woensdagavond gaan we hervatten op woensdag 26 mei aanstaande met afspraak om 18u30 in sportcomplex ’t Veld in Sijsele.
    Ondertussen wil ik ook iedereen warm maken voor de actie van Carrefour in samenwerking met de Rode Duivels om via jullie aankopen in deze supermarktketen steuncodes te verzamelen voor onze vereniging. Alle info kregen jullie reeds in de mailbox, indien nog vragen graag een seintje aan Nicky, die deze actie voor ons coördineert, via nickysnauwaert@hotmail.com of 0478 29 08 74.
    Vriendelijke groet, fijne dag verder, hou het veilig en zorg voor elkaar,

LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

9 mei 2021

Vrienden,

de 2e zondag van mei eren we in onze contreien onze moeders naar aanleiding van Moederdag. Het beloofd daarenboven een mooie aangename warme zondag te worden zodat niets ons in de weg staat onze moeders op een lovenswaardige manier te eren. Een bloemetje, een geschenkje, een zoetigheid of zomaar een spontane knuffel, je handelt naar best vermogen om je respect en je dankbaarheid te tonen voor het vele werk en zorg dat onze moeders op zich nemen het ganse jaar door. Misschien is een afspraakje op een terrasje nu het weer kan en mag niet te versmaden.

Naast het terug openen van de terrassen zaterdag 8 mei besliste het Nationaal Overlegcomité om nog een aantal andere maatregelen te herroepen of te versoepelen. Avondklok wordt afgevoerd en vervangen door een samenscholingsverbod na middernacht, pretparken mogen terug open, rommel- en brokantemarkten mogen terug plaats vinden en de bubbels mogen groter worden in sportieve omgevingen. Op die manier kunnen we terug starten met het wandelen op woensdag in Damme. In het kader van “Sport Mee” het sportaanbod van de stad Damme voor volwassenen en personen met een beperking worden de activiteiten terug opgestart vanaf maandag 10 mei. Wat het wandelen betreft is de eerste afspraak op woensdag 19 mei om 14u00 in het sportcomplex ’t Veld in Sijsele. Om zicht te hebben op het aantal deelnemers en zo nodig maatregelen te kunnen nemen dient wel ingeschreven te worden op voorhand bij Sportdienst Damme op het nr: 050 28 84 40 of sportdienst@damme.be.

Onze eigen oefentochten op woensdagavond gaan we terug aanbieden vanaf woensdag 26 mei om 18u30 ook vanuit het sportcomplex ’t Veld in Sijsele. Ook hier wordt gevraagd om uw aanwezigheid te melden vooraf op het nr: 0478 28 17 87 of roger.snauwaert@skynet.be. We gaan ervoor zorgen dat alles zo veilig als mogelijk kan verlopen en we blijven uiteraard in de open lucht. Enkel voor een bezoek aan de toiletten zal toelating verleend worden zich in de gebouwen van het sportcomplex te begeven. Na afloop van de wandeling zal bij aanvaardbare weersomstandigheden de mogelijkheid bestaan nog wat na te keuvelen op het buitenterras waar je dan van een koffie of een drankje kan genieten. Uiteraard worden ook hier de maatregelen gerespecteerd en wordt alles afsloten om 22u00. Mochten over dit alles nog vragen zijn kan je mij altijd contacteren.

Ondertussen kan je verder dagelijks genieten van de permanente wandelparcours die nog zeker tot eind mei worden aangeboden, we hebben de stille hoop om vanaf juni terug georganiseerd te mogen en kunnen werken. In die optiek denken we dan ook dat Vlaanderen Wandelt Lokaal op zondag 27 juni zeker tot de mogelijkheden behoort. Laten we daar samen verder voor zorgen.

Vriendelijke groet, fijne dag verder en voor alle mama’s een ongelofelijke mooie dag morgen met alles wat jullie hartje maar kan wensen.

LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

2 mei 2021

Vrienden,

ideale omstandigheden deze morgen om een frisse neus te halen en te genieten van de aroma’s die de ontluikende natuur momenteel verspreidt. Het was zalig vertoeven in en om Ryckeveldebos waar ik een stuk van het permanent parcours van de Brugse Metten Wandelclub meepikte en me bijna blind staarde op het spel van twee eekhoorns hoog in een boom. Welk spel ze speelden kon ik echter niet achterhalen maar het was een prachtig spektakel. Vanaf volgend weekend 08/09 mei worden de maatregelen in de strijd tegen COVID-19 wat versoepelt, terrassen mogen open gesteld worden wat voor de horeca een nieuwe start zou moeten zijn in een verhaal naar meer. Toch wil ik waarschuwen om extra voorzichtig te zijn want het virus is nog steeds aanwezig. Velen onder ons hebben ondertussen een eerste vaccinatie gekregen, anderen zijn reeds volledig beschermd door twee spuitjes, maar dit is nog steeds geen vrijgeleide om de teugels te vieren. Als we het verhaal horen van één van onze leden die op de dienst intensieve zorgen in een ziekenhuis verblijft besmet met jawel, COVID-19, dan moeten we nederig blijven en samen blijven waken over de algemene veiligheid.

Georganiseerd wandelen is nog steeds niet aan de orde, alternatief zijn uiteraard de permanente parcours die ook in de maand mei aangeboden worden. (zie bijlage) Sportdienst Damme laat weten dat vanaf woensdag 19 mei opnieuw gewandeld mag en zal worden op woensdagnamiddag in het kader van “Sport Mee” het sportaanbod voor volwassenen en personen met een beperking. Hoe alles in zijn werk zal gaan wordt deze week nog verduidelijkt en zullen jullie dan ook in een volgende info vernemen.

Even gegrasduind in mijn herinneringen van 8 jaar terug toen we op pad waren naar Santiago del Compostella waar we op 2 mei stapten van Gargilesse naar Crozant over een afstand van 22 km in de regen. We bevonden ons in het departement Indre en stapten langs de oevers van de Creuse waar men in 1905 één van de eerste stuwdammen op de Cruese bouwde. Na een maand stappen waren we zo’n 900 km ver van huis en hadden nog twee manden te gaan.

Vriendelijke groet, fijne dag verder, hou het veilig en zorg voor elkaar,

LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

25 april 2021

Vrienden,

vandaag, zondag 25 april, had een hoogdag dienen te zijn voor de wandelsport in Vlaanderen. In meer dan 100 gemeenten en steden kon je terecht om deel te nemen aan Vlaanderen Wandelt Lokaal, het alternatief uitgewerkt door Wandelsport Vlaanderen in plaats van de Nationale Wandeldag. Ook bij ons in Damme kon je terecht om te genieten van de opkomende lente in de ontluikende natuur, jammer dat de zon het vandaag even wat laat afweten, of het zou een topdag geweest zijn. In het Brugse Ommeland hadden liefst 15 wandelclubs de handen in elkaar geslagen om een ononderbroken wandelparcours aan te bieden tussen Torhout en St. Joris-Beernem. Van bij ons, startend vanuit Sijsele, kon je het pad op richting Brugge en richting Oedelem waar we respectievelijk werden opgevangen door de Brugse Mettenwandelclub in St. Kruis en Feestcomité De Marollen in Oedelem. Vanuit hun startplaatsen kon je dan desgewenst nog verder om aan te sluiten op het parcours van de Brugsche Globetrotters en Wandelsportvereniging Beernem. Maar door de nu reeds meer dan gekende reden mocht het vandaag niet zijn. Alles werd ondertussen verplaatst naar zondag 27 juni in de stille hoop dat de cijfers het tegen dan toelaten om te genieten van onze hobby. In ons samenwerkingsverband dienen we echter wat aanpassingen uit te voeren daar een tweetal clubs op deze laatste datum niet meer kunnen beschikken over hun accommodatie. We gaan proberen daar een mouw aan te passen.
Mede door de slechte Coronacijfers zijn ook reeds een groot aantal organisatie in mei geannuleerd, ook onze Levenslijntocht op vrijdag 14 mei zal niet doorgaan, daar we geen garantie kunnen bieden op een vlekkeloos veilig verloop. Daar WSVL niet meer algemeen zal annuleren dienen de clubs vanaf mei zelf te beslissen over het al dan niet organiseren. We houden de kalender in het oog om ten gepaste tijde eventuele tochten aan te kondigen. Ondertussen vinden jullie in de bijlage een overzicht van de nog steeds openstaande permanente parcours die in de omgeving worden aangeboden, daartussen schuilen zeker enkele pareltjes. Aan jullie allen om deze te gaan verkennen en te ontdekken op een veilige verantwoorde manier. Geniet ervan, hou het veilig en zorg nog wat voor elkaar.
Afsluiten doe ik deze week met een oneliner: “Maak je niet druk als tijdens het wandelen een vogel op je hoofd poept maar wees blij dat een koe niet kan vliegen.”

LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

18 april 2021

Vrienden,
vandaag loopt de paasvakantie ten einde, vanaf morgen mogen onze kinderen en studenten terug naar school, niet zoals aangegeven voor de Paaspauze volledig maar andermaal dienen de 2e en 3e graad van het middelbaar afstandsonderwijs te volgen. Met andere woorden heeft de Paaspauze, die nog loopt tot volgend weekend, geen aarde aan de dijk gebracht in de strijd tegen COVID-19. Toch heeft men deze week woensdag een aantal versoepelingen aangekondigd ondanks dat de cijfers nog altijd niet O.K. zijn. Deze versoepelingen gaan in op diverse data waardoor je straks door het bos de bomen niet meer zal zien. Laat ons dan ook nog even vasthouden ondanks de moeilijke maatregelen om uit deze pandemie te raken. Positief komende week is het feit dat de vaccinatie campagne op kruissnelheid lijkt te komen waardoor er terug een sprankeltje hoop mag gekoesterd worden.

We kijken dan ook uit naar de maand mei, de lentemaand bij uitstek, en wat de gevolgen zullen zijn in het wandellandschap. De drang en de nood is uiteraard hoog om terug georganiseerd te mogen wandelen. Toch dienen we te waken dat dit onder een veilig jargon kan gebeuren en komt de gezondheid van ons allen uiteraard op de eerste plaats. Vandaag is de laatste dag dat ons permanent parcours in Sijsele beschikbaar is. Honderden wandelliefhebbers hebben de voorbije weken genoten van deze organisatie waarvoor dank aan allen om langs te komen.

In Sijsele kan je nog verder terecht om te wandelen. KWB Sijsele stelt nog tot 1 mei een parcours ter beschikking (4 en 8 km) dat uitgepijld is met oranje pijltjes en start aan het Vredesplein aan de kerk in Sijsele, alle info is te vinden op het plein tussen het gemeentehuis en zaal De Kring of op www.kwbsijsele.be.

Geniet ondertussen verder van het weekend, hou het veilig en zorg voor elkaar,
LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

11 april 2021

Vrienden,
we hebben momenteel te maken met wat aprilse grillen, velen die dachten dat dit fenomeen iets uit vervlogen tijden was, maar het kan duidelijk wel nog: wat winteren in de paasvakantie. Maar elk weerbeeld heeft haar charmes, wat een gelukzalig gevoel vorige woensdag om met de kop tegen de wind in boven op Oedelemberg nogmaals een controle te doen van ons permanent wandelparcours in Sijsele. Dit parcours blijft nog behouden tot volgende zondag. Of er nog een vervolg komt zal uiteraard afhangen van een aantal factoren zoals daar zijn: de beslissingen van het Overlegcomité volgende woensdag, de intentie binnen onze stuurgroep om daar nog eens werk van te maken alsook een aantal niet in de hand hebbende zaken zoals het verkrijgen van vergunningen en de duurtijd van een bepaald parcours. Zo kan je op het grondgebied van Brugge slechts twee weken een permanent parcours uitbouwen, niet zo interessant en easy voor ons als je aan Brugge paalt. In de bijgevoegde lijst vinden jullie uiteraard wel wat mogelijkheden om toch de natuur in te trekken. Als je het mij vraagt zullen we nog een periode op dit soort van organisaties aangewezen blijven daar de Corona cijfers geen perspectief bieden om vlug over te schakelen naar de orde van de dag.

In diezelfde context hebben wij dan ook deze week met pijn in het hart besloten om de “17e Levenslijntocht” geprogrammeerd op vrijdag 14 mei aanstaande vanuit Sijsele te annuleren. Veiligheid en gezondheid moeten uiteraard boven alle andere belangen staan als je van plan bent om iets te organiseren. Ook het feit over het al dan niet kunnen inplannen van rustmomenten en sanitaire stops heeft bij deze beslissing een rol gespeeld. Daar ook reeds “Vlaanderen Wandelt Lokaal” werd verplaatst van zondag 25 april naar zondag 27 juni aanstaande richten we vanaf heden al onze aandacht op deze laatste. Als men erin slaagt het vaccinatieprogramma COVID-19 in stroomversnelling te krijgen en de Corona cijfers een halt toe te roepen moet tegen dan wel het één en ander mogelijk zijn en worden.
Wandelen zit vandaag duidelijk in de lift, dat mogen we ervaren aan de hand van de vele lovende kritieken die we mogen ontvangen op ons permanent parcours en het feit dat steeds meer liefhebbers van de natuur en het wandelen de weg vinden naar onze contreien. Daarnaast mochten we ook deze week enkele nieuwe namen aan onze ledenlijsten toevoegen, welkom aan de nieuwelingen trouwens, wat ons totaal vandaag op 215 leden brengt. Een reeds omvangrijke groep als je het mij vraagt en leuk om mee te werken.

Vriendelijke groet, fijne dag verder, hou het veilig en zorg voor elkaar,
LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

Annulatie wandeltocht 14 mei

het Bestuursorgaan van Levenslijnteam Damme vzw, WSVL 5463, heeft besloten om de Levenslijntocht, ID 109032, geprogrammeerd op vrijdag 14 mei 2021 aanstaande te annuleren. Dit naar aanleiding van het niet onder controle krijgen van het COVID-19 virus, zodat we geen perspectief zien om op een verantwoorde veilige manier te organiseren. We nemen deze beslissing met pijn in het hart daar iedereen staat te popelen om opnieuw op pad te mogen.
Vriendelijke groet, fijne dag verder,

LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

4 april 2021

Vrienden,
dit weekend had een topper dienen te zijn voor onze vereniging, de actie Paasontbijten voor het goede doel stond geprogrammeerd. Tussen de 1300 en 1500 ontbijtpakketten hadden op Paasmorgen tussen 07u00 en 10u00 hun weg moeten vinden in Damme en omstreken. Dit dankzij de onverdroten inzet van een 60 tal vrijwilligers die op paaszaterdag alles klaarstoomden om dan op Paasdag zelf vanaf 05u00 in de weer te zijn om de laatste hand te leggen aan de pakketten en die vervolgens met de vele wagens die beschikbaar waren aan huis te brengen. Helaas voor de tweede keer op rij heeft dit niet mogen zijn. COVID-19 heeft net zoals vorig jaar roet in het eten gegooid en ons een grote hak gezet.
Maar gedane zaken nemen geen keer, we hebben de situatie zelf niet in de hand en dienen ons te schikken naar de richtlijnen die door de overheid worden beslist. Alleen wordt het voor velen steeds moeilijker om zich daaraan te houden. Zie de rellen afgelopen dagen in het Ter Kamerenbos in Brussel waar een kat en muisspel werd opgevoerd tussen vooral jongeren en de ordehandhavers. Gevolg: een rits aan gewonden langs beide zijden. Dit kan uiteraard nooit de oplossing zijn om Corona te verslaan. De enige weg naar de “zomer van de vrijheid” blijken naast de maatregelen de vaccinaties te zijn, alleen worden die tergend traag uitgevoerd.

Ondertussen laat de lente het, na een paar extra mooie dagen de voorbije week, voorlopig wat afweten. Toch is het ideaal wandelweer en kunnen we ons nog steeds vinden en genieten in de keuze van de permanente wandelparcours die op vele plaatsen worden aangeboden. Ons parcours in Sijsele blijft nog de hele paasvakantie beschikbaar naast ook een aantal nieuwe organisaties die op touw worden gezet. (zie bijlage). Tot nader order blijkt dit de enige mogelijkheid te zijn om het gevoel te hebben aan een wandeltocht deel te nemen. Eventueel vanaf mei lijkt er wat schot in de zaken te komen al hangt alles af van jawel: ………………

Fijn lang weekend verder, vriendelijke groet, hou het veilig en zorg voor elkaar,


LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw