5 maart 2022

Vrienden,

voorbije woensdag hadden we met de Krokustocht onze eerst organisatie van 2022. Een schot in de roos gaan we die niet direct noemen maar we mogen met een voldaan gevoel terugkijken mede door het ideale wandelweer. Wie nog even wil nagenieten kan terecht op onze site bij de rubriek sfeerbeelden waar twee links geplaatst zijn, enerzijds van onze huisfotograaf Paul, anderzijds van Frans D’Haeyere uit Zonnebeke die ook een verslag doorstuurde. Gisteren kregen we van het Overlegcomité goed nieuws in verband met de Corona maatregelen, de overschakeling naar code geel op de Corona-barometer maakt het mogelijk om te gaan wandelen zonder het bovenhalen van het Covid Safe Ticket en ook het dragen van een mondmasker valt weg. Ook voor het optreden van Augustijn Vermandere volgende vrijdag 11 maart in de Cultuurfabriek in Sijsele opent de overstap naar code geel heel wat meer mogelijkheden: een volle zaal kan en mag, geen toegangscontrole CST meer en ook de mondmaskerplicht valt weg. Voor dit optreden ten voordele van onze vereniging zijn nog kaartjes te bekomen op het nr: 0478 276904 van onze voorzitter. Gewoonweg doen, (zie bijlage).

Komende week kunnen we ons hartje ophalen om van de natuur te genieten al wandelend op en in onder andere:

*    maandag 07 maart: Oostnieuwkerke (W-VL)

*    dinsdag 08 maart: Hulste (W-VL)

*    vrijdag 11 maart: Zerkegem (W-VL)

*    zaterdag 12 maart: St. Kruis-Brugge en Ledegem (W-VL) – Evergem en Brakel (O-VL)

*    zondag 13 maart: Rollegem, Vlamertinge en Middelkerke (W-VL) – Aalter en Steendorp (O-VL)

Meer tochten en info uiteraard op www.wandelsportvlaanderen.be/kalender

PS: de tochten van morgen zondag 6 maart in Ninove(O-VL) en Waregem(W-VL) werden alsnog geannuleerd.

Nieuws uit eigen keuken:

* woensdag 09 maart in het kader van “Sport Mee” in samenwerking met Sportdienst Damme mogelijkheid om te wandelen in en om Sijsele met een groepstochtje van een 7 à 8 km richting Ryckevelde. Afspraak om 14u00 sportcomplex ’t Veld in Sijsele – cafetaria kant Warandelaan.

* vrijdag 11 maart om 20 uur Cultuurfabriek, Stationstraat 22 in Sijsele optreden Augustijn ten voordele van Levenslijn Damme. Parkeren kan op parking Lindenplein.

Vriendelijke groet, fijn weekend verder en geniet van de zon komende week,

LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

26 februari 2022

Vrienden,

komende week is ” de week van de Vrijwilliger”. Ook in onze vereniging zijn velen als vrijwilliger actief en kunnen wij zonden hen allen geen organisaties op pootjes stellen, bij deze eerst en vooral aan allen die de handen uit de mouwen steken of ook maar nu en dan eens bijspringen onder welke vorm dan ook: VAN HARTE DANK voor de vele uren dat jullie actief waren en zijn om mee te bouwen aan het huis dat Levenslijn Damme vandaag de dag is. (Zie ook de bijlage). Net zoals jullie schijnen binnen onze vereniging belooft de zon ook komende week een riem onder het hart te steken door haar uiterste best te doen om van het Krokusverlof een voltreffer te maken. Wij zijn ondertussen druk doende met de voorbereiding van onze eerste organisatie komende woensdag 02 maart: De Krokustocht 2022, ietwat aangepast naar parcours door de stormperikelen van vorige week. Op die manier worden de afstanden 6 – 10 – 14 en 18 km, voor elk wat wils dus. Handelend naar de vandaag geldende maatregelen in de strijd tegen COVID-19 kunnen wij catering aanbieden, helaas nog geen frietjes.

Ondertussen komen de organisaties stilaan terug tot leven en kunnen we deze week terecht om te wandelen op en in onder andere:

*    dinsdag 01 maart: St. Eloois-Winkel (W-VL)

*    woensdag 02 maart: Moerkerke: KROKUSTOCHT Levenslijnteam Damme

*    donderdag 03 maart: Lombardsijde (W-VL)

*    vrijdag 04 maart: Oedelem (W-VL) en Lokeren (O-VL)

*    zaterdag 05 maart: Westrozebeke (W-VL) en Borsbeke (O-VL)

*    zondag 06 maart: Waregem, Torhout en Lendelede (W-VL),  Stekene en Ninove (O-VL)

Meer tochten en info uiteraard op www.wandelsportvlaanderen.be/ kalender

Nieuws uit eigen keuken: vrijdag 11 maart om 20 uur in de Cultuurfabriek in Sijsele ten voordele van Levenslijn Damme: optreden Stijn Vermandere, er zijn nog kaartjes beschikbaar: tel: 0478/276904

Vriendelijke groet, fijne zonnige (vakantie)week verder,

19 februari 2022

Vrienden,

hopelijk zijn jullie van averij gespaard gebleven bij de doortocht van storm Eunice gisteren vrijdag. Niet te vatten hoe de natuur in elkaar zit met een stralende zon deze morgen in Ichtegem alsof er geen vuiltje aan de lucht was. De georganiseerde wandelingen kunnen dankzij het overschakelen naar code oranje op de Coronabarometer op een veilige manier weer doorgaan en annulaties blijken bijna tot het verleden te behoren. Voor de komende week kunnen we de volgende organisaties voorstellen op en in onder andere:

*    Dinsdag 22/02: Wervik (W-VL)

*    Donderdag 24/02: Handzame (W-VL) en Elst (O-VL)

*    Zaterdag 26/02: Tielt en Menen voor W-VL, Maarkedal (lange afstanden) voor O-VL

*    Zondag 27/02: Eernegem, Nieuwkerke en Kaster in W-VL, Eeklo in O-VL

Meer info en tochten uiteraard op ww.wandelsportvlaanderen.be/kalender

Nieuws uit eigen keuken:

*    woensdag 23 februari in het kader van “Sport Mee” in samenwerking met Sportdienst Damme kunnen we wandelen in en om Sijsele. Afspraak om 14u00 sportcomplex ’t Veld in Sijsele voor een groepswandeling van 7 à 8 km.

*    achter de schermen werken we ondertussen verder aan onze eigen organisaties: de Krokustocht op woensdag 02 maart in Moerkerke en het optreden van Augustijn (Vermandere) op vrijdag 11 maart in de Cultuurfabriek in Sijsele. Gelieve beide data reeds aan te stippen in jullie agenda en kom gewoon eens langs, je zal een grote groep van onze wandel of culturele vrienden mogen ontmoeten.

*    ondertussen kunnen we ons verheugen in het feit dat Thierry Snauwaert als gediplomeerd wandelinitiator onze rangen komt vervoegen, zijn visie over het georganiseerd wandelen kan ons alleen maar voordelen opleveren.

Vriendelijke groet, fijn weekend verder,

LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

13 februari 2022

Vrienden,

het Overlegcomité heeft vorige vrijdag beslist om de Corona-barometer vanaf volgende vrijdag 18 februari op code oranje te plaatsen. Dit houdt in de er opnieuw een aantal maatregelen in de strijd tegen COVID-19 versoepelen. Indien deze evolutie zich de komende weken verderzet mogen we begin maart verwachten dat men deze barometer op geel zal plaatsen zodat men stilaan een uitzicht krijgt op het reeds lang aangekondigde ” Rijk der Vrijheid”. Laat ons dan ook in deze laatste rechte lijn verder samenwerken en ons houden aan de geldende maatregelen. Ook voor onze hobby, het wandelen, opent dit uiteraard een aantal perspectieven en mogen we stilaan dromen van een genormaliseerd organiseren van wandeltochten. Stilaan komen steeds meer tochten op de kalender wat we alleen maar kunnen toejuichen. Voor de voorlopige laatste maal vinden jullie dan ook een overzicht van permanente parcours. Ook voor degenen die besloten hebben niet langer deel uit te maken van onze vereniging, wat wij ten zeerste betreuren, zal dit de voorlopige laatste info zijn, wie alsnog aan boord wenst te blijven gelieve dit zo spoedig als mogelijk in orde te brengen.

Komende week kunnen we van de partij zijn om te wandelen en te genieten op en in onder andere deze locaties:

*    woensdag 16 februari: Reningelst (W-VL) en Oombergen (O-VL)

*    zaterdag 19 februari: Ichtegem en Meulebeke (W-VL),  Berchem (O-VL)

*    zondag 20 februari: Oostende en Beselare (W-VL) , Lotenhulle, Munkzwalm en Wieze (O-VL)

Meer info uiteraard op www.wandelsportvlaanderen.be/kalender

Nieuws uit eigen keuken:

*    wij vragen jullie speciale aandacht voor de twee organisaties die wij zelf organiseren volgende maand maart. 1) Op woensdag 02 maart onze Krokustocht vanuit sportcomplex De Meuleweg in Moerkerke met afstanden: 6 – 10 – 14 en 18 km. Deze tocht is een Bonustocht binnen de federatie wat wil zeggen dat er dubbele punten voor het clubklassement te verdienen zijn. Wie dit klassement wil nakijken kan terecht op www.wandelsportvlaanderen.be/uitslagen waar een knop klassement beschikbaar is. Levenslijnteam Damme vzw vertoeft momenteel in de 4e afdeling. 2) Op vrijdag 11 maart in de Cultuurfabriek Sijsele: optreden Augustijn (Vermandere) ten voordele van Levenslijn Damme. Van beide organisaties vinden jullie meer info op onze site of in Lijntjes van december laatstleden.

*    nog even terugkomen op de gele spaarkaarten 2020 en 2021. Daar er zowel in 20 als 21 geen ledenfeest plaats vond worden de attenties verbonden aan de gele spaarkaarten van beide wandeljaren overhandigd op onze Krokustocht op woensdag 2 maart aanstaande. Enkel en allen degenen die hun spaarkaarten reeds overmaakten of opstuurden kunnen dan hun attentie ontvangen. Wie op de dag zelf nog haar of zijn spaarkaarten aanbiedt dient te wachten tot op onze daaropvolgende wandeltocht op zondag 24 april ter gelegenheid van Damme Wandelt Lokaal in Sijsele.

Vriendelijke groet, fijne zondag verder,

LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

5 februari 2022

Vrienden,

prachtige winterdag vandaag met een zon die we al wekenlang missen, ze bestaat dus echt nog. Heerlijke wintertocht deze morgen in Assenede waar het ondanks de drukte toch een vlotte bedoening was met een oogstrelend parcours, genieten pur sang. Ondertussen blijkt de piek van de Corona omnikrant variant ook bereikt en zien we de curve van besmettingen stilletjes aan neerwaarts dalen, volhouden zo. Alleen op die manier mogen we ons opnieuw verblijden om verder te mogen genieten van onze hobby: het wandelen zonder beperkingen. Momenteel zijn die er nog steeds onder de vorm van annulaties van georganiseerde tochten, al dient opgemerkt dat met een beetje goede wil van alle zijden toch het één en ander mogelijk is. Komende week kunnen we toch op een aantal plaatsen terecht om aan onze wandeltrekken te komen:

*    zaterdag 12 februari: Lichtervelde en De Panne (W-VL)

*    zondag 13 februari: Ruddervoorde en Lombardsijde (W-VL), Zomergem en St. Niklaas (O-VL)

Meer info over het al dan niet doorgaan van tochten uiteraard op www.wandelsportvlaanderen.be/kalender. Permanente parcours die worden aangeboden vind je in de bijlage.

Nieuws uit eigen keuken:

*    in het kader van “Sport Mee” het sportaanbod voor volwassenen en personen met een beperking aangeboden door stad Damme is er de mogelijkheid om met ons mee te wandelen in groep op woensdag 09 februari aanstaande. Afspraak om 14u00 sportcomplex ’t Veld in Sijsele, kant Warandelaan. Een rustige wintertochtje van een 7 à 8 km met bezoek aan Ryckevelde ligt in het verschiet.

*    daar het wandelen voorzichtig terug op gang komt bestaat ook in 2022 de mogelijkheid om als lid van onze club, via een spaarkaart te sparen en stempels te verzamelen, die bij deelname aan 20 organisaties recht geven op een attentie op het eind van het wandelseizoen. Deze gele spaarkaarten zijn altijd beschikbaar op het secretariaat en zijn ook ter beschikking op de woensdagwandelingen. Vraag ernaar en spaar zo voor een leuke attentie. Hoe meer kaarten je vol krijgt hoe leuker de return. De eigen tochten komen hiervoor niet in aanmerking.

Vriendelijke groet, fijne dag verder,

LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

29 januari 2022

Vrienden,

bijna geruisloos is januari 2022 ons ontgaan, de vele wensen voor een prachtig  jaar met een goede gezondheid en Corona-vrij behoren reeds tot het verleden. Corona is er echter nog steeds en de Omnikrant variant schopt wild om zich heen. Vandaag kennen we allen wel één of iemand die door het virus gegrepen is. Waakzaam-  en voorzichtigheid blijft ook vandaag de dag nog steeds aan de orde, net zoals het respecteren van de geldende maatregelen. Toch werken we sinds gisteren met de lang verwachte Corona – barometer en worden hier en daar nieuwe versoepelde opties waarneembaar. Dat dit ook een invloed heeft op het wandellandschap hoeft hier uiteraard geen betoog meer, nog steeds worden organisaties mede door het virus van de kalender gehaald.  Toch kijken we hoopvol naar de toekomst en weten we met zekerheid dat in de vrije natuur bewegen niet veel gevaar kan inhouden. Op de kalender voor volgende week kunnen we volgende organisaties aankondigen op en in:

*    zaterdag 05 februari:    Gits (W-VL) en Assenede (O-VL)

*    zondag 06 februari:    Koksijde en Beernem (W-VL) en St. Pauwels (St. Niklaas – O-Vl)

Om toch maar zeker te zijn gelieve de kalender op www.wandelsportvlaanderen.be te raadplegen want last-minute afmeldingen kunnen steeds voorvallen. Vaste permanente parcours zijn er ook nog steeds te bewandelen (zie bijlage).

Nieuws uit eigen keuken:

*    nadat we vorige week de organisatie van onze Krokustocht, woensdag 02 maart, konden melden mogen we jullie vandaag uitnodigen in de Cultuurfabriek in Sijsele op vrijdag 11 maart aanstaande voor het optreden van Augustijn (Vermandere), jawel de zoon van. Door de nieuwe maatregelen gepaard aan de Corona – barometer verkeren we in de mogelijkheid dit optreden ten voordele van Levenslijn Damme aan te bieden. Meer info uiteraard in de bijlage maar ook in Lijntjes verschenen in december laatstleden.

*    Mochten er leden zijn die de gele tocht-spaarkaarten van 2020 en 2021 nog in hun bezit hebben dan mogen ze deze inleveren. Een attentie daaraan verbonden zal beschikbaar zijn op de Krokustocht op woensdag 2 maart.

Vriendelijke groet, fijn weekend verder,

LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

15 januari 2022

Vrienden,

meer dan waarschijnlijk hebben jullie het ook al opgemerkt: de dagen beginnen te lengen. Goed nieuws uiteraard indien je na je dagtaak nog even de natuur in wilt. Merk ook op dat de voorjaarsbloeiers reeds hun kopje boven de grond uitsteken. We zijn er duidelijk klaar voor om een nieuwe lente te omarmen. Nu alleen nog gevrijwaard en gespaard blijven van COVID-19 ofte Corona, mits het naleven van de regels en het nemen van de boosterprik, en 2022 ziet er opeens wat positiever uit. Deze morgen Corona-proof gewandeld in Koekelare, hoed af voor de organisatie, morgen misschien meer van dat in Veldegem bij onze vrienden van 4 op een Rij Zedelgem en we kijken reeds uit  naar volgende week.

Daar is het aanbod van organisaties in onze contreien eerder beperkt, wat een verschil met Limburg zal je merken, met enkel twee tochten op de kalender, al de rest is geannuleerd:

*    zaterdag 22 januari: in Ardooie, opgepast starten vanuit zaal De Biekorf, Biekorfstraat

*    zondag 23 januari: in Geluwe vanuit zaal Ter Linde, Tuinwijk 2

Ondertussen kan je eventueel ook terecht op één of ander permanent parcours om verder te werken aan je conditie. (zie bijlage)

Geen nieuws uit eigen keuken deze week, de stuurgroep komt dinsdag samen om de verdere toekomst op te maken.

Vriendelijke groet, geniet verder van jullie weekend,LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

8 januari 2022

Vrienden,

we hebben de eerste week van het nieuwe jaar bijna achter de rug. Vanaf volgende week gaan we terug over tot de orde van de dag, gaan de scholen terug open, kan iedereen, hetzij ter plaatse of vanop afstand zijn of haar job terug opnemen na de voorbije eindejaars- en nieuwjaarsperiode. Ondertussen draaien de vaccinatiecentra overuren om zoveel als mogelijk mensen hetzij de boosterprik of ook de jongeren, onder de 12 jaar, hun eerste prikje te geven. Samen met het naleven van de gangbare maatregelen hoopt men dat dit zal volstaan om de COVID-19 variant Omikron een halt toe te roepen. Laten we daar met zijn allen aan meewerken en in geloven.

Ondertussen blijft het voor de wandelclubs een helse toer om georganiseerde tochten, die nog steeds worden toegestaan door de federatie WSVL maar die steeds meer afhangen van de besluiten van de lokale overheden en besturen, op de kalender te krijgen. Voor komende week zijn er duidelijk meer annulaties dan toelatingen. Zie zeker de kalender na op www.wandelsportvlaanderen.be vooraleer de wandelschoenen aan te trekken en u ter plaatse te begeven. Volgend weekend zijn er in onze omgeving twee tochten die georganiseerd worden:

*    zaterdag 15 januari in Koekelare een organisatie van Wandelclub Koekelaere

*    zondag 16 januari in Veldegem in een organisatie van 4 Op een Rij Zedelgem.

Ondertussen zijn er ook een aantal permanente parcours ter beschikking: zie bijlage.

Nieuws uit eigen keuken:

*      in het kader van ” Sport Mee” het sportaanbod van stad Damme is er de mogelijkheid om te wandelen aanstaande woensdag 12 januari om 14u00 vanuit sportcomplex ’t Veld in Sijsele. Een rustige wintertocht van een 6 à 7 km om en rond Sijsele. de ideale manier om wat extra calorieën opgedaan bij de jaarwisseling weg te werken.

*    voorzichtig kijken we uit naar onze eigen jaarkalender, waar een foutje is ingeslopen met name de busuitstap naar Godewaersvelde (Fr) is wel degelijk op zondag 16 oktober en niet de 17e. We starten ondertussen de voorbereidingen voor onze Krokustocht op woensdag 2 maart en ook deze voor het optreden van Augustijn (Vermandere) op vrijdag 11 maart in de Cultuurfabriek in Sijsele met en in de hoop dat dit alles kan doorgaan. Van deze beide organisaties vinden jullie alle info terug in Lijntjes.

*    zoals de zaken er nu voorstaan dreigt ons ledenbestand met 67 eenheden in te krimpen tegenover 2021. Speelt Corona hierin ook een rol of is het gewoon een vergetelheid van sommigen die er nog niet aan toe zijn gekomen om hun lidgeld over te maken? Indien je aan boord wenst te blijven vragen we dan ook om dit zo spoedig als mogelijk in orde te brengen waarvoor uiteraard dank.

Vriendelijke groet, fijn weekend verder,LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

2 januari 2022

Vrienden,

sta mij toe eerst en vooral jullie allen een mooi, prachtig, innoverend  en vooral gezond 2022 te wensen, dat al jullie kleine en grote dromen mogen uitkomen. En dat we ook in 2022 komaf mogen maken met het ondertussen twee jaar durend Corona verhaal. Door de heropleving van deze pandemie is er weinig tot geen beweging in het georganiseerd wandelen binnen onze federatie. Voor komende week is dit ook niet anders, al zijn er al enkele permanente parcours die door de clubs op de kalender worden geplaatst (zie bijlage). Deze morgen was ik te gast in Oedelem bij onze vrienden van WSV Beernem die er een mooi parcours aanbieden en het gevoel schenken georganiseerd te wandelen. Op de kalender van WSVL deze week in onze contreien enkel de organisatie van WSV De Colliemolen in Staden op zaterdag 08 januari. Daarnaast wordt op diezelfde dag in Koksijde ook een”Winterwandeling” aangeboden door de lokale overheid met keuze uit 6 – 10 – 16 – 22 of 29 km, start vanuit de Kerkepannezaal in de Strandlaan.

Nieuws uit eigen keuken:

* een laatste oproep om het lidgeld 2022, zijnde 15,00€ per persoon over te maken op ons rekeningnummer: BE30 3631 5604 1011 voor zij die nog niet tot actie zijn overgegaan. Mocht het zijn dat om de één of andere reden je niet langer deel wil uitmaken van onze club dat hadden wij dan ook graag vernomen. Wie niet in orde is met het lidgeld verliest ook het recht om aan ledenprijs deel te nemen aan georganiseerde wandelingen, zal ook ons clubblad “Lijntjes” niet verder ontvangen alsook verstoken blijven van de wekelijkse info.

Vriendelijke groet, fijn weekend verder,

LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw

26 december 2021

Vrienden,

we duiken de laatste week van 2021 in onder dezelfde omstandigheden als een jaar terug. Vandaag ware het een uitgelezen dag geweest voor onze “Damme in Kerstsfeer” ware het niet dat Corona roet blijft in het eten gooien. Onze wandeltocht samen met een bezoekje aan “Wintersfeer” de bloemenkunst van Frederiek Van Pamel in het Oud St. Janshospitaal en ook eens langslopen in  Gallery 22 voor de expositie “Ol Tope” waar ook onze huiscartonist Marty zijn werken tentoonstelt zou de ideale afsluiter van 2021 zijn geweest. Een bezoekje aan beide tentoonstelling kan uiteraard wel nog steeds de komende week.

Wandelen de komende week kan mits naleven van heel wat regels en maatregelen wel in en op:

*    maandag 27 dec: Roeselare

*    donderdag 30 dec: Nieuwpoort

*    vrijdag 21 dec: Kortemark

Raadpleeg wel steeds de kalender op www.wandelsportvlaanderen.be alvorens aanstalten te maken om te gaan deelnemen, last-minute annuleringen zijn nog altijd mogelijk.

Nieuws uit eigen keuken.

*    “Lijntjes”, ons ledenblad zou normaliter de komende week in de bus moeten vallen, mocht dit niet zo zijn geef gerust een seintje.

*    vanaf heden verzorgt Luc Bossuyt opnieuw zijn kalender met eventuele Coronatochten, tochten die enkele dagen (weken) uitgepijld blijven, zie bijlage.

*    in deze laatste week nog een warme oproep om het lidgeld voor 2022 over te maken, op die manier ben je ook in 2022 gewapend om te gaan wandelen aan ledentarief.

Mooi eindejaar, gezond en sportief 2022,LEVENSLIJNTEAM – DAMME vzw