Logo

Zeppe en Zikki: Het Onstaan!!!

 

Zeppe & Zikki, een zebra en een schildpad, zijn de nieuwe centrale figuren in de preventiecampagne van Levenslijn. Deze twee poppen trekken samen de weg op. Daar komen ze allerlei gevaren tegen. Die proberen ze op een erg originele, vaak ongewone manier te omzeilen of te vermijden. Dat zorgt voor knotsgekke situaties. We zien de twee in een televisiereeks die een combinatie is van poppenspel en animatie. "Dit is een absolute primeur," volgens algemeen coŲrdinator Marc Dupain, "een goed-doel-actie die haar boodschap brengt via poppen en animatie in een eigen tv-reeks."

De rode draad doorheen het verhaal zijn de uitdagende, hyperactieve schildpad en de behoedzame, relativerende zebra. De onderliggende boodschap doorheen de verhalen is: draag zorg voor jezelf en de ander. Op een humoristische manier trekken beiden vrolijk door het verkeer en passen ze hun gedrag aan naargelang de verkeerssituatie. "We hebben heel bewust gekozen voor een erg humoristische aanpak." zegt Dupain. "Zonder vermanend vingertje en grappig beleefd door poppen is de impact van de boodschap veel groter. Treat the serious popular and the popular seriousĒ, besluit Dupain. Maar de reeks is zeker ook gericht naar ouders die als eerste het goede voorbeeld moeten geven.

 

Het project kwam tot stand in samenwerking met Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt die ook financiŽle steun verleent en met het Levenslijn-Kinderfonds dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Van Brempt gelooft sterk in de originaliteit van het concept: "Ik geloof dat Zeppe & Zikki op een leuke, maar toch geloofwaardige, manier een verkeersveiligheidboodschap kunnen overbrengen naar kinderen. Kinderen bewust maken van de gevaren in het verkeer én hen aansporen om zich veilig te verplaatsen, is een belangrijke pijler in het Vlaamse Verkeersveiligheidsplan. Met Zeppe & Zikki op vtm hebben we een groot bereik. Bovendien zal de animatiereeks ook op DVD gezet worden en verspreid worden naar de Vlaamse basisscholen."

De naam Zeppe gekoppeld aan een zebra ontstond binnen de vzw ZEBRA die werd opgericht en werkt met de opbrengsten van Levenslijn. De vzw bekommert zich om het lot van de verkeersslachtoffers. Levenslijn bracht Zeppe de zebra vorig jaar al tot leven en maakte er een geanimeerde pop en knuffel van. Nu creŽert Levenslijn dus een vriendje voor Zeppe.

Voor de creatie van deze reeks heeft Levenslijn een beroep gedaan op Vlaams toptalent. Voor de stemmen van Zeppe & Zikki werden Tania Kloek en MichaŽl Pas geŽngageerd. Beide rasacteurs waren meteen gewonnen om hun medewerking te verlenen aan het project.

 

Tania Kloek: "Hoe kan ik als mama van drie kids neen zeggen tegen een project rond verkeersveiligheid? Toen ze me hiervoor vroegen, heb ik geen seconde moeten twijfelen. Naarmate het productieproces verder verliep, was ik nog enthousiaster dan in het begin. Dit is echt een zeer knap en nuttig project. Bovendien zijn Zeppe & Zikki twee zeer leuke, coole, hippe en herkenbare figuren. De kinderen gaan ze ongetwijfeld snel in hun hart sluiten.Ē
MichaŽl Pas: "Ik vind dit een zeer originele en plezierige manier om een nuttige boodschap te brengen. Zeppe & Zikki zijn bovendien heel herkenbaar: Zeppe is het kind dat je wil dat jouw kind is en Zikki is het kind dat je hebt.Ē

De poppen werden ontworpen door Jan Maillard. Roughcut maakte de tv-reeks.

De actie Levenslijn voert al 7 jaar campagne voor meer verkeersveiligheid en een betere opvang voor jonge verkeersslachtoffers. Met dit concept en een nieuw logo trekt Levenslijn de lijn door van opgemerkte campagnes en vernieuwing op het vlak van het goede doel. Levenslijn voerde al campagne voor de fietshelm met "De helm is cool" en "Iedereen de pot op". Met Walter Van Beirendonck creŽerde Levenslijn modieuze fluovestjes die de jongeren graag dragen. En met Tom Boonen als wereldkampioen wielrennen vroeg Levenslijn aandacht en steun voor de fietsers.

 

Maak van meer nabij kennis met Zeppe & Zikki en met de hele actie op www.zeppezikki.be.

Samen met de nieuwe gezichten, Zeppe & Zikki, heeft Levenslijn bij de start van deze nieuwe campagne ook een nieuw logo ontworpen.

Het letterwoord Levenslijn staat prominent in beeld en heeft nu een jongere en meer dynamische vorm en uitstraling. Om de verbondenheid met het thema van de verkeersveiligheid te onderlijnen, vormt de V een eigentijdse en omgekeerde driehoek, zonder de scherpe kantjes. Het basislogo van Levenslijn bestaat uit het letterwoord. Afhankelijk van de gelegenheid zullen Zeppe & Zikki mee worden afgebeeld.

Levenslijn Damme vzw
Roda helis